måndag 24 oktober 2011

90% av transporterna, 2% av pengarna, rättvist?

I dag finns det fyra stora transportsätt väg, järnväg, flyg och sjöfart. Av dessa så transporteras 90% av vår import och export handel genom sjöfarten. Detta är ett faktum och har så varit så länge det funnits transporter. Sjöfarten är också det mest miljövänliga, det beror inte på att sjöfarten har varit mest innovativ eller så. Det beror på att fartygen klarar av att frakta mest i förhållande till hur mycket bränsle de förbrukar. I senaste budgeten så visade man tydligt att man från regeringen att man inte har någon som helst strategi för infrastruktur och de satsningar som görs. 59% gick till vägar 39% till järnväg och 2% till sjöfarten. Klart att en viss del av väg och järnvägs pengarna kommer sjöfarten till godo, men detta är ändå ytterst lite . Det finns massor av utredningar som visar på att mycket av den transporten som idag sker på väg, kan flyttas över till sjöfart och då göras billigare och mer miljövänlig. S.k feedertrafik är populärt i många europeiska länder och har hjälpt till att flytta godstransport från hårt ansträngda vägar till havet. Detta har hjälpt till att förbättra miljön och samt sänka investeringskostnaderna till vägnätet som på så sätt kan användas till andra saker. Sjöfarten är det äldsta transportsättet men och så transportsättet för framtiden. Nu kommer nästa dråpslag mot sjöfarten, redan 2015 så vill IMO sänka svavelhalten i bränslet från dagens 1 % till 0.1% detta medför att dagens redan höga bränsle kostnader ökar med så mycket som 70 % (dessa regler ska gälla i Engelska kanalen, Nordsjön och Östersjön). Detta har fått branschen att går i taket. De nya reglerna skulle innebära att rederier försvinner, dels beroende på för höga investeringskostnader och bränslekostnader. Detta skulle leda till att mer gods flyttas från sjöfart till väg och järnväg men kapaciteten saknas på järnvägen så resultatet skulle bli väg, alltså helt i motsats till vad alla utredningar säger är bra för miljön. Skogsindustrierna ser väldigt allvarligt på detta och har tittat över olika alternativ där en ny alternativ transportväg för timmer och papper kan vara med lastbil till norsk hamn där svavelreglerna inte kommer gälla. Sverige som medlem i IMO måste arbeta för ett annat typ av förslag där svavelhalten sänks successivt i form av en trappa men där alla aktörer vet hur slutresultat ska vara men samtliga kan ta det i sen egen takt. Regeringen måste får till en strategi inom infrastrukturen i Sverige, även om regeringens filosofi är att marknaden ska styra så kan det resultera i att man gör marknaden en björntjänst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar